maanantai 3. elokuuta 2015

Reppureissaamassa Saksassa

Kulunut viikko meni reissatessa ympäri Pohjois-Saksaa reput selässä, ja täytyy sanoa että matka oli aivan mahtava!

Lähdettiin siis poikaystäväni kanssa reissuun. Tarkoituksenamme oli sekä nähdä paikkoja että myös lomailla rennosti. Niimpä meidän reppureissullamme kyllä vaihdoimme joka päivä yöpaikkaa (ja usein kaupunkiakin), mutta nautiskelimme mielellämme hotellihuoneiden rauhasta. Ihan siis mitään suurinta extreme-elämää emme kokeneet, mutta eiköhän tässä ollut tällä kertaa jo varsin tarpeeksi uutta - mä oon ainakin nyt ihan superväsynyt!

Tässä saatte nähdä katsauksen meidän reissuun. Matkakuume on kova jo nyt, vaikka just pari päivää sitten palasin kotiin!

SUNNUNTAI

Sunnuntaina reissuun tuli heti käänne, kun aamuöinen lentomme peruttiin. Meillä olisi ollut välilento Amsterdamiin, mutta siellä oli myrsky. Onneksi saimme iltapäiväksi suoran lennon Berliiniin, joten vielä illalla pääsimme vähän vilkuilemaan Berliinin elämää!

1. Lentopelkoinen tässä terve... Olen ollut tätä aiemmin vain neljä kertaa lentokoneessa ja viime kerrasta on jo useampi vuosi aikaa, joten kyllä jännitti kuten aina! Lennot meni onneksi tosi hyvin kaikkiin suuntiin.
2. Gleisdreieckin metroasemalla oli illalla hiljaista.
3. Illalla löytyi hotellilta kiva yllätys :-D Siis pizzamaatti, voiko olla nerompaa keksintöä!?
4. Tottakai sitä piti yhdet berliiniläiset ottaa.

Eka hotellimme sijaitsi Charlottesburgissa. Hotellilla meille kävikin heti tuuri - huoneessamme ei hana toiminut, joten meidät siirrettiin isompaan ja hienompaan huoneeseen veloituksetta. Ei paha! :D

MAANANTAI

Kerrostalot oli ihanan värikkäitä!

Aamulla heräiltiin, syötiin hotellin aamupala ja sen jälkeen lähdettiin reput selässä suunnistamaan kohti Charlottesburgin linnaa. Sinne olikin hotellilta vain muutaman kilsan matka, ja oli todellakin näkemisen arvoinen paikka! Ihan mielettömän valtavan kokoinen ja upea rakennus.

Charlottesburgin linnaa - näitä pitkiä siipiä oli kaksi, ylemmässä kuvassa "päärakennus". Ihan käsittämättömän iso paikka...!

Me lähdimme reippaina vielä kävelemään linnan puistoon, josta venähtikin parin tunnin lenkki :-D Puistossa bongasimme kesyn oravankin. Se tuli pyörimään meidän jalkoihin, ja poikaystävän gopro -videollekin tallentui pätkä siitä, kun kurre tuli tökkimään kameraa! :D

1. Linnan puistossa, nämä olisi niin täydellisiä ratsastusteitä ;)
2. Kurre tuli moikkaamaan kameraa!
3. Hotellille matkaamassa jalkapatikassa, piti matkalla vetää wurstit ;D
4. Reitti hotellille. Arvatkaa vaan kuumotteliko!

Toisen yön hotelli oli Berliinin rajalla, ja sinne olikin aika seikkailu! Kävelimme pitkin pikku kaupunginosia ja koitimme hoksata, missä se oikein oli. Lopulta isommalta tieltä lähti pieni metsäpolku, jota kävelimme puolisen tuntia  ja löysimme vihdoin perille ;D

Hotellin vieressä oli ponitalli. Kyllä heppatyttö aina tallit lomallakin löytää!

Hotellin takapihalla kulki 15 villisian lauma. Kyllä, ne eli vapaana ja villinä luonnossa! :D Saatiin hyvät naurut, että tällainen on meidän kaupunkiloma, oravia ja villisikoja...

Hotelli oli kyllä tosi hieno, majatalomainen paikka. Huoneessa oli kylpyamme ja kaikki!

Illalla vielä päätimme käydä syömässä Zehlendorfissa, eli läheisessä kaupunginosassa. Sinnekin pääosin patikoitiin, sillä hotellilta lähimmälle metroasemalle oli parin kilsan matka. Laskeskelimme, että yhden päivän aikana tuli reilut parikymmentä kilometriä patikoitua. Kengät rupesi rakoilemaan jo tässä vaiheessa viikkoa! :D

TIISTAI

Tiistaiaamuna lähdimme hotellilta jo hyvissä ajoin suunnistamaan metrolle päin, josta matka jatkui bussiasemalle. Ennen puoltapäivää jo istuimme bussissa matkalla kohti Hampuria!

Tuulikoneita ja aurinkopaneeleita oli tienlaidat pullollaan! Ja hevostiloja myös ;)

Hampurissa yösijanamme oli pieni hostelli, jota lähdimme etsimään aika pian kaupunkiin päästyämme. Sekin oli parinkymmenen minuutin päässä keskustasta. Pienen harhailun, vesisateessa kiroilun ja leipomosedältä ohjeiden kyselemisen jälkeen löysimme hostellille kuitenkin yllättävän helposti. Ja mikä parasta, bussi keskustaan lähti aivan hostellin oven edestä. Hostelli itsessään oli kaikista "rupuisin", missä viikon aikana olimme. Meillä oli oma huone, mutta mm. vessa oli yhteinen, jonne tosin emme hajuhaittojen vuoksi uskaltaneet mennä :D

Hampurissa pyörimme lähinnä keskustassa, söimme hampurilaiset (!! yksi suurista unelmistani on toteutunut nyt :D), kävimme kahvilla ja vaan kiertelimme ympäriinsä. Illalla palasimme takaisin hostellille, jossa väsyneinä menimme aika aikaisin nukkumaan.

KESKIVIIKKO

Keskiviikkoaamuna Hampuri näytti meille parempaa puoltansa, kun emme enää saaneet sadetta niskaan. Heräsimme aikaisin ja lähdimme keskustaan vielä pyörimään, kun ei tarvinnut enää sateenvarjon alla tallustaa. Bongasimme joutseniakin, joita paikalliset syöttivät. En ole ikinä ollut niin lähellä joutsenia, se oli aika siistiä!

Aamukierroksen jälkeen hyppäsimme taas bussiin ja lähdimme kohti Hannoveria. Matka oli vain pari tuntia, joten siinä kerkesi ottamaan pienet päikkärit. Hannoverissa meitä odottikin ihana auringonpaiste! Hannoverissa oli keskustassa aivan valtavat shoppailumahdollisuudet. Isoja kauppakeskuksia ja -katuja, ja juna-asemakin oli loihdittu kauppakeskukseksi, mieletöntä :D En kuitenkaan ostanut mitään, mutta oli hauska ihan vain fiilistellä noin isossa kauppamestassa.

Hotelli oli vajaan vartin ajomatkan päässä keskustasta. Ensin hurautimme sinne junalla, mutta asemalta hotellille oli useamman kilometrin kävelymatka. Myöhemmin kun kävimme vielä keskustassa, kuljimme kätevästi ratikalla, niin ei tarvinnut kuumotella kävellessä hiljaisia katuja ;)

Meidän hotelli oli muuten ihan pikkusen hulppea, en ollut varautunutkaan niin hienoon mestaan edullisen hinnan vuoksi. :D Kaikki oli jotenkin tosi hienoa, irkkubaareista ja ravintoloista lähtien. Harmittavasti en ole muistanut ottaa yhtään kuvaa kameralla koko kaupungista, hups! Tuonne kyllä ehdottomasti voisin uudestaankin mennä.

TORSTAI

Vaikka Hannover oli ihan superkiva, aamulla hypättiin taas bussiin ja ajeltiin neljä tuntia itään, Leipzig -nimiseen kaupunkiin. Lueskelin bussissa vähän enemmän kaupungin historiasta ja odotin mielenkiinnolla, millainen se todella olisi.

Näkymä hotellin ikkunasta, vasemmalla juna-asema

Leipzig kehkeytyikin yhdeksi lemppareistani! Kaupunki oli kohteistamme kaikista pienin, puolisen miljoonaa asukasta, mutta tosi kaunis. DDR:n aikaisten, aika karujenkin rakennusten lisäksi ydinkeskustassa arkkitehtuuri oli todella kaunista. Hotellimme oli sijaintiltaan ihan mahtava, sillä siitä näkyi suoraan rautatieasemalle, joka on muuten Euroopan suurin.

Leipzigissä kävimme vain kääntymässä hotellilla ja muuten kiersimme kaupunkia ja ihastelimme rakennuksia, voi moro meitä historiahulluja :D Kävimme myös kahvilassa, joka on ollut toiminnassa vuodesta 1711 ja täten on Euroopan vanhin vielä toiminnassa oleva kahvila. Siihen yhteyteen oli myös tehty museo, jossa oli kaikenlaista kahvilajuttua aina ikivanhoista kahvipavuista mustavalkokuviin.

Hengasimmekin aika pitkälle iltaan kaupungilla, jonka jälkeen nautiskelimme hotellin wifistä ja nukkumisesta :D Mä olisin kyllä voinut katsella tosta hotellin ikkunasta liikenteen menoa koko yön, ellei olisi väsyttänyt niin paljon!

PERJANTAI

Nyyh, reissu alkoi olla jo lopuillaan! Aamupäivästä huristelimme bussin kyydissä takaisin Berliiniin, vaikka Leipzigissä olisi voinut viettää vaikka useammankin päivän. Nälkä kasvaa syödessä, eikö niin?

Leipzigin bongailua vielä aamulla. Niin käsittämättömän isoja ja hienoja rakennuksia!

Koska alkuviikosta kolusimme Berliinin laitoja ja maaseutua, loppuviikosta sitten vietimme visusti aikamme katsomassa "tärkeimmät" nähtävyydet ja turistikohteet. Tuntui muuten tosi hassulta, kun koko viikon oli kuullut ympärillään lähinnä saksaa, mutta Berliinin keskustassa tuntui törmäävän vain turisteihin!

Heppoja. jotka näytti kyllä tosi kiinnostuneelta touhusta :D

Meille ne Berliinin must see -paikat olivat Brandenburgin portti, holokaustimuistomerkki ja Berliinin muuri. Brandenburgintorilla oli harmittavasti perjantaina joku konsertti suoraan portin etupuolella, joten päätimme tulla paikalle vielä seuraavana aamuna.

Holokaustimuistomerkillä käymisen jälkeen menimme metrolla East Side Gallery -mestaa katsomaan. Siellä oli n. 1300m muuria vielä jäljellä. Muurin länsipuolihan on graffitien peitossa, mutta itäpuolella oli taitelijoiden maalaamia kuvia. Todella vaikuttavia kuvia ja hieno paikka! Seurailimme muuria aikamme, pohdiskelimme sen edustalla historian käännekohtia ja söimme myslipatukat, söpöä. Sen jälkeen nälkä kuitenkin pakotti meidät takaisin keskustaan murkinaa etsimään.

Syömisen jälkeen urheilimme ja tallustimme hotellille, jonne oli viitisen kilometriä matkaa. Siellä emme kuitenkaan kauaa viihtyneet, vaan tuttuun tapaan vielä piti päästä keskustaan illaksi pyörimään. Perjantai-iltana siellä näyttikin olevan varsin paljon menoa ja meininkiä :D

'
Ihana, kaunis (ja eritoten maukas) Berliini

LAUANTAI

Viimeisenä reissuaamuna söimme melko hulppean hotelliaamiaisen, jonka jälkeen suunta oli selvä: Brandenburgin tori! Portin edessä oli jonkin sortin rakennustyömaata (konsertin purkamista tai jotakin), mutta paremmin siellä nyt pääsi ihastelemaan ja katselemaan. Se portti on vaan niin käsittämättömän iso ja upea!

Oteltiin perus kuvat, pakollinen turistiselffii ja sen jälkeen jatkoimme matkaa. Lentomme lähti vasta viideltä, joten meillä oli koko aamupäivä hyvin aikaa vielä kiertää Berliinin keskustaa jalkaisin. Lauantai olikin kaikista lämpimin päivä, helleraja rikkoontui ihan taatusti! Pyörimme oikeastaan aika päämäärättömästi kaikkialla, nautittiin ilmasta ja vikoista hetkistä Berliinissä. Ja luonnollisesti bongailtiin hienoja rakennuksia ;D

Aika kului tosi nopeasti, ja pian pitikin jo suunnata lentokentälle. Tehtiin perus check-in, kuumoteltiin kun jatkuvasti tuli kuulutuksia käytävälle jätetystä random matkalaukusta ja hyödynsimme lentokentän ilmaiset wifit ennen koneeseen nousua. Nyt muakin jännitti lentäminen vähän vähemmän!

Meillä oli vielä välilento Amsterdamiin, jossa käytiin syömässä pikaisesti ja kierreltiin suklaa- ja viskikauppoja (arvatkaa kummassa mä hengasin >:D). Lentomatkalla Helsinkiin nähtiin ihan älyttömän hieno näky, kun kuu nousi pilvien takaa taivaalle! :D Se vaan hengaili ensin pilvien keskellä ja pian möllötti jo korkealla. Aika nättiä.

Hollanti näytti niiin siistiltä ilmassa! Kuin tilkkutäkkiä koko mesta neliönmuotoisine peltoineen.

Sieltä se kuu pilkistää :-D

Lopulta puolen yön jälkeen väsyneet matkalaiset palasivat Suomen kamaralle, ja nukkumaan sitä tohdittiin mennä pari tuntia myöhemmin. Niin paljon uutta tällaiselle tottumattomalle ulkomaanmatkaajalle, että koko reissu tuntui ihan uskomattomalta!

Voisko sitä useamminkin päästä ylioppilaaksi? Opiskelijana kun ei ilman valmistujaisjuhlia oikein rikastu :D Mä haluun takaisin reissuun!

Oletteko te käynyt kyseisissä kaupungeissa tai reppureissaamassa? :)

1. Oi ihanaa, että teillä oli noin ihana ja tapahtumarikas matka! <3 Mäkin haluun!!

2. Wau miten mielenkiintonen matka! Aivan sikamahtavalta kuulosti, tahtoo itekkin! :)

1. No kyllä :) Vitsi kun matkustaminen olisi ees pikkuisen halvempaa, niin voisi reissata enemmänkin kuin neljän vuoden välein :'D Vaikka eipä noita kokemuksia edes pysty mittaamaan rahassa :>

3. Missä yhteiskuvat? Jotenki oli tylsiä kuvia kun yhtään naamaa ei näkynyt..

1. Aivan, en tullutkaan tuota ajatelleeksi lukijoiden kannalta! :>
      Yhteiskuvat ovat poikaystävän kamerassa (koska selfiekeppiii), niin niitä en tähän postaukseen vielä saanut! Mutta muutenkaan ei juuri otettu "tässä-minä-seistä-pönötän-hienon-nähtävyyden-edessä" -kuvia, kun ei nähty tarpeelliseksi :D

2. En tarkoittanutkaan tuollaisia nähtävyyden edessä seisomis kuvia. Vaan ihan vaan yhteiskuvia :)

Suuri kiitos kommentistasi! :)